You are currently viewing Nezakonit otkaz od strane poslodavca
Nezakonit otkaz ugovora o radu

NEZAKONIT OTKAZ OD STRANE POSLODAVCA

-KAKO DA ZAŠTITITE SVOJA PRAVA U SLUČAJU NEZAKONITOG OTKAZA-

Šta je nezakonit otkaz?

Nezakonit otkaz ugovora o radu (u daljem tekstu: otkaz) jeste otkaz koji je dat bez postojanja zakonskog razloga za otkaz, bez poštovanja zakonske procedure za davanje otkaza, ili iz oba navedena slučaja.

Dakle, da bi otkaz ugovora o radu bio zakonit, pored postojanja zakonskog razloga za otkaz, potrebno je da poslodavac ispoštuje postupak za davanje otkaza, inače  je  otkaz nezakonit i zaposleni ga može poništiti u sudskom postupku, o čemu će biti reči u daljem tekstu.

Kada poslodavac može da mi da otkaz? Koji su razlozi za otkaz ugovora o radu?

Zakon o radu predviđa 4 vrste razloga za otkaz ugovora o radu i to:

1. Razlozi za otkaz koji se odnose na radnu sposobnost zaposlenog i njegovo ponašanje:

• ako zaposleni ne ostvaruje rezultate rada ili nema potrebna znanja i sposobnosti za obavljanje poslova na kojima radi;
  • ako je pravnosnažno osuđen za krivično delo na radu ili u vezi sa radom;
  • ako se ne vrati na rad kod poslodavca u roku od 15 dana od dana isteka roka mirovanja radnog odnosa odnosno neplaćenog odsustva;
  1. Razlozi koji se odnose na povrede radne obaveze krivicom zaposlenog, i to kada zaposleni:

• nesavesno ili nemarno izvršava radne obaveze;
  • zloupotrebi položaj ili prekorači ovlašćenja;
  • necelishodno i neodgovorno koristi sredstva za rad;
  • ne koristi ili nenamenski koristi sredstva ili opremu za ličnu zaštitu na radu;
  • učini drugu povredu radne obaveze koju je poslodavac, propisao za svoje zaposlene opštim aktom (pravilnikom o radu/kolektivnim ugovorom) ili ugovorom o radu;
  1. Razlozi koji se odnose na nepoštovanje radne discipline od strane zaposlenog:

• ako zaposleni neopravdano odbije da obavlja poslove i izvršava naloge poslodavca u skladu sa zakonom;
  • ako zaposleni ne dostavi potvrdu o privremenoj sprečenosti za rad u zakonom određenim rokovima;
  • ako zaposleni zloupotrebi pravo na odsustvo zbog privremene sprečenosti za rad;
  • ako zaposleni dolazi na rad pod dejstvom alkohola ili drugih opojnih sredstava, tj. upotrebljava alkohol ili druga opojna sredstva u toku radnog vremena, a koja imaju ili mogu da imaju uticaj na obavljanje posla;
  • ako je zaposleni dao netačne podatke koji su bili odlučujući za zasnivanje radnog odnosa;
  • ako zaposleni koji radi na poslovima sa povećanim rizikom, na kojima je kao poseban uslov za rad utvrđena posebna zdravstvena sposobnost, odbije da se podvrgne oceni zdravstvene sposobnosti;
  • ako zaposleni ne poštuje radnu disciplinu propisanu aktom poslodavca tj. ako je ponašanje zaposlenog takvo da ne može da nastavi rad kod poslodavca;

4. Razlozi koji se odnose na potrebe poslodavca:

• ako usled tehnoloških, ekonomskih ili organizacionih promena prestane potreba za obavljanjem određenog posla ili dođe do smanjenja obima posla (višak zaposlenih ili tehnološki višak);
  • ako zaposleni odbije da zaključi aneks ugovora o radu;

Šta se ne može smatrati opravdanim razlogom za otkaz?

• razlog za otkaz ne može biti privremena sprečenost za rad usled bolesti, nesreće na radu ili profesionalnog oboljenja ( tzv. bolovanje) zaposlenog;
  • razlog za otkaz ne može biti korišćenje porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta;
  • razlog za otkaz ne može biti odsluženje ili dosluženje vojnog roka;
  • razlog za otkaz ne može biti članstvo u političkoj organizaciji, sindikatu, pol, jezik, nacionalna pripadnost, socijalno poreklo, veroispovest, političko ili drugo uverenje ili neko drugo lično svojstvo zaposlenog;
  • razlog za otkaz ne može biti delovanje u svojstvu predstavnika zaposlenih;
  • razlog za otkaz ne može biti obraćanje zaposlenog sindikatu ili organima nadležnim za zaštitu prava iz radnog odnosa u skladu sa zakonom, opštim aktom i ugovorom o radu.

Da li se trudnicama može dati otkaz?

Otkaz se ne može dati zaposlenoj ženi za vreme:  trudnoće (iako nije na bolovanju),  porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta, odsustva sa rada radi posebne nege deteta.

Međutim, mnogi poslodavci ne poštuju ovu zakonsku odredbu zbog čega je bitno da znate da takvo rešenje možete poništiti u sudskom postupku, a što naš tim advokata može učiniti u vase ime i na najbolji način zaštititi vaše pravne interese podnošenjem tužbe nadležnom sudu.

Rešenje o otkazu dato u navedenim slučajevima  je ništavo.

Uslov za ništavost je da su navedene okolnosti bile poznate poslodavcu na dan donošenja rešenja o otkazu, ili ako je zaposlena o postojanju ovih okolnosti obavestila poslodavca u roku od 30 dana od prestanka radnog odnosa (uz dostavljanje potvrde lekara).

Takođe, ukoliko u navedenim periodima zaposlenoj ženi istekne ugovor o radu na određeno, poslodavac je dužan da joj produži radni odnos zaključivanjem aneksa ugovora o radu do isteka gore navedenih odsustva sa rada.

Postupak otkaza ugovora o radu od strane poslodavca

Da bi otkaz ugovora o radu zaposlenom bio zakonit, pored postojanja zakonskog razloga, potrebno je da poslodavac ispoštuje postupak davanja otkaza.

Poslodavac zaposlenom daje otkaz isključivo rešenjem (ne usmeno), koje sadrži obrazloženje i pouku o pravnom leku i dostavlja se zaposlenom.

Postupak davanja otkaza razlikuje se u zavisnosti od razloga zbog kojih se daje otkaz zaposlenom, o čemu će biti reči u narednim tekstovima.

Tužba za poništaj rešenja o otkazu

Najbitnija stvar za zaštitu vaših prava i poništaj nezakonitog otkaza jeste blagovremeno podnošenje tužbe.

Rok za poništaj nezakonitog otkaza jeste 60 dana od dana dostavljanja rešenja o otkazu, odnosno saznanja za otkaz. Protekom ovog roka gubite pravo na sudsku zaštitu, zbog čega je najbolje da se odmah po prijemu rešenja o otkazu obratite advokatu.

Naša advokatska kancelarija je specijalizovana za oblast radnog prava i može vam pružiti stručnu pravnu uslugu u postupku zaštite vaših prava zbog nezakonitog otkaza.

Postupci za poništaj rešenja o otkazu se prema Tarifi o nagradama i naknadama troškova za rad advokata uvek mogu voditi tako da ne snosite nikakve troškove prema advokatu, a da advokat na kraju postupka naplati troškove u vidu dogovorenog procenta od naknade štete koja bude dosuđena na sudu (ukoliko zaposleni ne želi da se vrati na rad) ili da naplati troškove od suprotne strane, tako da se postupak poništaja rešenja o otkazu može sprovesti bez bilo kakvih plaćanja i uz maksimalnu zaštitu interesa klijenta.

Koje su posledice poništaja nezakonitog otkaza?

Razlikujemo nekoliko situacija:

1. Zaposleni ima pravo da zahteva od suda da poništi rešenje o otkazu i da ga vrati na rad. Pored toga, zaposleni stiče pravo da traži od suda da obaveže poslodavca da mu isplati naknadu štete (tzv.izgubljene zarade, uz zakonom propisana umanjenja) i uplati doprinose za obavezno socijalno osiguranje za period u kome zaposleni nije radio.
  1. Ako sud u toku postupka utvrdi da je zaposlenom prestao radni odnos bez pravnog osnova, a zaposleni ne zahteva da se vrati na rad, sud će, na zahtev zaposlenog, obavezati poslodavca da zaposlenom isplati naknadu štete u iznosu od najviše 18 zarada zaposlenog, u zavisnosti od vremena provedenog u radnom odnosu kod poslodavca, godina života zaposlenog i broja izdržavanih članova porodice.

I u ovom slučaju zaposleni ima pravo da od poslodavca potražuje naknadu štete zbog izgubljenih zarada.

1. Ako sud u toku postupka utvrdi da je zaposlenom prestao radni odnos bez pravnog osnova, ali u toku postupka poslodavac dokaže da postoje okolnosti koje opravdano ukazuju da nastavak radnog odnosa, uz uvažavanje svih okolnosti i interesa obe strane u sporu, nije moguć, sud će odbiti zahtev zaposlenog da se vrati na rad i dosudiće mu naknadu štete od najviše 36 zarada zaposlenog.
  1. Ako sud u toku postupka utvrdi da je postojao osnov za prestanak radnog odnosa zaposlenog, ali da poslodavac nije ispoštovao zakonsku proceduru, odbiće zahtev zaposlenog za vraćanje na rad, a na ime naknade štete dosudiće zaposlenom iznos do šest zarada zaposlenog.

Zaključak:

Dobijanje otkaza predstavlja problem i nimalo prijatnu situaciju za veliki broj ljudi, najčešće zbog egzistencijalnih razloga, zbog čega je u takvim situacijama ključno da ostanete pribrani, preuzmete rešenje o otkazu i konsultujete se blagovremeno sa advokatom radi preduzimanja daljih koraka u zaštiti vaših prava.

Usluge naše Advokatske kancelarije su:

• Pravno savetovanje,
  • Sačinjavanje tužbe za poništaj rešenja o otkazu,
  • Zastupanje u radnom sporu,
  • Zastupanje pred Inspekcijom rada,
  • Sačinjavanje tužbe za naknadu štete zbog izgubljenih zarada i uplate pripadajućih doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i zastupanje u postupku;